02 november, 2008

Rundtur i Paradis

November, søndag og regnvær her jeg bor. Tror jeg tar dere med til sommeren i Puerto de Sóller, mitt jordiske paradis. Kanskje får dere et glimt av solskinn i hjertet og minnes deilige sommerdager? Min sommerresidens siden 2005 har vært Hotel Marina, takket være anbefaling fra en god venn. Takk Svend, du hadde helt rett! Puerto de Sóller er det ideelle stedet for meg.
Første foto tar jeg med for å vise at det kan regne i paradis også. Bildet er fra første feriedag sist sommer, men jeg må fortelle at regnbygen varte i kun 33 minutt. Må legge til at den lille jenta på bildet er fra Bergen og godt vant med regn... Resten av ferien hadde jeg et strålende vær.


Platja d'En Repic og Hotel Marina sett fra båt. Hotellet har en herlig terrasse på strandpromenaden, med nydelig utsikt til hele Puerto de Sóller.
Hotel Marina har vært drevet av samme familie siden 1931.
Se mer om hotellet her:
http://www.hotelmarinasoller.com/
Puerto de Sóller (ca 1000 innbyggere) er et fredelig, sjarmerende sted med flere små strender og en bilfri strandpromenade. Restaurantene og kafeene byr på mallorkinsk mat med fransk touch. Stedet har et diskotek og noen barer som er åpne utover natten, men for øvrig er dette et feriemål man oppsøker for fredens skyld og ikke for å feste. Strendene er ganske smale og temmelig full om sommeren. Sóller-bukten er på grunn av sin naturlige hesteskoform godt skjermet for vært og vind. Jeg har imidlertid funnet min egen fredelige lille strand og denne sommeren var det nesten ikke folk der. Lucky me! Se blogg om Agapanto. Fløyelsmyke kvelder...
Mange muligheter for fotturer, men i juli og august er det nesten litt for varmt for den slags aktiviteter. Turen opp til fyret er likevel vel verd litt svette!
En fantastisk utsikt fra toppen.
Utsikt fra fyret Es Faro Cap Gros mot bygningene som skal som skal bli Spanias første 7-stjernes hotell. Prosjektet ble påbegynt i 1996, men stoppet opp for noen år siden pga pengemangel. Konstruksjoner og planer går ut på hotell og luksusleiligheter. Nå har selskapet som driver Dubai's landemerke Hotel Burj al Arab (Jumeriah Group) gått inn i prosjektet og åpning er planlagt innen 2010. Navnet blir SA TALAIA. Hvilken påvirkning vil dette hotellet få på mitt paradis?

Fra februar 2007 ble strandpromenaden bilfri. Det er fortsatt 1 kjørefelt, men kun for taxi, levering av varer og noen en få biler med spesiell tillatelse kan kjøre her.
Skulpturer på en terrasse overvåker strandpromenaden.





















Innseiling til Puerto de Sóller etter en båttur langs kysten.
De beste øyeblikkene i mitt paradis er de vakre solnedgangene!
MAGIC MOMENTS
Fordi Puerto de Sóller ligger på vestkysten av Mallorca, kan du nyte flotte solnedganger. Det sies også at området har det sunneste klimaet på øya. Det er ikke så varmt og fuktig som nord- og østkysten, også svalere enn feriestedene rundt Palmabukten. Håper dere likte rundturen i mitt jordiske paradis og fikk følelsen av sommer.
.

To my English friends:
No need for translations, right?
Hope you enjoyed the round trip in OUR "Paradise on Earth" and got the feeling of summer.

Ingen kommentarer: