28 november, 2008

Så som i himmelen

Den 28.10.08 hadde jeg et innlegg om Mama Soller og i innlegget hadde var "Gabriellas Sång".
.
Sangen er fra filmen "Så som i himmelen". Hovedrollene spilles av Michael Nyqvist (Daniel Daréus), Frida Hallgren (Lena) og Helen Sjöholm (Gabriella). Sjelden har jeg sett bedre kjemi og kommunikasjon mellom et så stort kobbel av hovedroller og statister. Jeg ble rørt til tårer av sangen og handlingen.
En vàr og vakker film om den utslitte stjernedirigenten Daniel Daréus som vender tilbake til hjembygda i Nord-Sverige. Ingen der vet at han en gang bodde der som barn. At moren hans flyttet derfra med han da han var liten, for at han skulle slippe unna guttene som plaget og slo ham. Nå har han flyttet tilbake for å finne roen og for å lytte. Kirkekoret lokker han til seg, enn noe motvillig, men så blir han deres nye dirigent. Han blir en katalysator for den lille bygders stengsler, konflikter og krefter. Mye blir endret i denne lille bygda. De som er med i koret får fantastiske musikalske opplevelser som grenser til det spirituelle, de får en fornyet selvtillit og tro på seg selv og at livet kan være bra. Dirigenten forelsker seg i Lena, men det er Gabriella som rører mitt hjerte mest.
.
Jag vill kjänna att jag levt mitt liv”, synger Gabriella så vakkert. Hun synger seg fri fra årene med mishandling og lidelse.

Det är nu som livet är mitt
Jag har fått en stund här på jorden
Och min längtan har fört mig hit
Det jag saknat och det jag fått


Det är ändå vägen jag valt
Min förtröstan långt bort om orden
Som har visat en liten bit
Av den himmel jag aldrig nått


Jag vill känna att jag lever
All den tid jag har ska jag leva som jag vill
Jag vill känna att jag lever
Veta att jag räcker till


Jag har aldrig glömt vem jag var
Jag har bara låtit det sova
Kanske hade jag inget val
Bara viljan att finnas kvar


Jag vill leva lycklig
För att jag är jag
Kunna vara stark och fri
Se hur natten går mot dag


Jag är här
Och mitt liv är bara mitt
Och den himmel jag trodde fanns
Ska jag hitta där nånstans


Jag vill känna att jag levt mitt liv!

Jeg har filmen i min DVD-samling og låner gjerne ut hvis noen vil se den.
Du kan se en trailer fra filmen "Så som i himmelen" her.

2 kommentarer:

Anne-Berit sa...

Takk for tipset,elsker gode filmer,og denne ser lovende ut.Er møkkalei filmer med vold og bråk,så en myk,menneskelig og god film er langt å foretrekke.
Ha en fin fredag!

Unknown sa...

Har samme mening som deg mht filmer. Vold og bråk er det nok av!
Tror nok det blir flere innlegg om filmer jeg liker. Følg med, følg med...