01 desember, 2008

Julegaver

Nå er alle julegavene pakket ferdig. Jeg startet tidlig med innkjøpene, de første julegavene ble faktisk kjøpt i sommer. Kjøper litt nå og da, så slipper jeg unna stresset. På den måten fordeler jeg også utgifter til gavekjøp over flere måneder.

De siste årene har jeg satt julen i et annet perspektiv og synes at en god jul nødvendigvis ikke trenger å være en kommersiell jul. Mener ikke at vi skal slutte å gi gaver, men behøver alt å være så dyrt og så flott? Jeg prøver å finne ting som kan glede familie og venner. Små og store gaver, men ikke dyre! Er glad i bøker selv, derfor gir jeg ofte bøker.

Og hvorfor ikke gi en alternativ julegave? I alle fall til godt voksne som har alt de trenger! Hva med litt hjemmelaget mat, middagsinvitasjon eller kanskje en tjeneste i huset? Gavekort på bilvask eller skifte av dekk? Husvask? Maling? Tapetsering? Snømåking? Gressklipping? Billetter til en konsert eller kinoforestilling? Håndarbeid? Kun fantasien setter stopper for nye gaveforslag! Jeg vet mange rynker på nesen over disse forslagene, men JEG ville i alle fall blitt veldig glad for en slik gave.Dagens samfunn knytter julen til gaver og pynt. Men det er ikke alle som KAN være med på kjøpekarusellen, det er heller ikke alle som VIL være med. Jeg synes kjøpepresset, som går i retning av stadig dyrere og mer avanserte gaver, har tatt overhånd. En undersøkelse som Norstat gjorde høsten 2007 viser at stadig flere nordmenn er misfornøyd med gavene de får til jul. 84 prosent av de under 30 år sier at de har latet som at de er fornøyde. 62 prosent av de over 50 år sier det samme. Velferdssamfunnet og utakknemligheten gjør seg gjeldende også på gavefronten. Er det ikke trist?

Hva mener DU om julegaver?

8 kommentarer:

Anonym sa...

Hei, Randi - er helt enig at til "oss voksne" kan gis praktiske ting. Skapene er vel fulle av velmente ting hos de fleste.

Ole

Mare Nostrum sa...

Som et eksempel:
En kvittering for et beløp innbetalt til UNESCO er fint!

Det fikk jeg i fjor.

Jan

Unknown sa...

Åja, slike gaver glemte jeg!

Jeg har klart å påvirke mine etterkommere. Eldste sønn ga beløp til "Leger uten grenser" og jeg selv har tidligere gitt medlemskap i Norsk Flyambulanse.

Som jeg skrev; kun fantasien setter en stopper for gaveideer!

Anonym sa...

Jeg deler ditt syn på antikommersiell jul. Det er hyggelig å gi bort noe, men det skal helst være til både nytte og glede. Det er bare barn og barnebarn som får gaver av meg + mannen min, da. Ungene, både de små og store, får noe nyttig, som de ikke har råd til å kjøpe selv, i sin etableringsfase. I år blir det henholdsvis vinterdresser og dyner.

Anonym sa...

Vi har sluttet å gi julegaver til voksne for mange år siden. Vi nekter også å motta gaver fra voksne. Men barna i familien får en liten og billig presang og vi sier ja takk til en liten og billig fra de små.
Den jula vi tok besluninga og forkynnte den til samtlige ble vår yngste sønn (da 28 år) og svigersønn litt sure. Kona kjøpte en liten plastikk trekkoppsykkel til NOK 10,00 til hver som trøst. Det er den beste gaven de har fått og de koste seg med sykkelløp i hele jula. Jeg tror svigersønnen har tatt vare på sin til dags dato.
God Jul fred46

Unknown sa...

Enig, det er barnas jul mht gaver! Vi voksne kan glede hverandre på så mange andre måter enn med gaver.

Synes historien om trekkoppsyklene var super!

Anonym sa...

Jeg har ikke begynt, jeg!

Kanskje jeg skal begynne å tenke snart.. de voksne skal få slippe billig med mer symbolske ting, mens barna mine skal få mer praktiske ting som de trenger...

jeg håper jeg kommer i havn!

Unknown sa...

Ettersom jeg snart er på reisefot, så var jeg nødt å få gavene ferdig i god tid. Nytter ikke å stresse rundt siste dagene før jeg drar!

Symbolske ting til voksne, akkurat som i min verden! Jeg er sikker på du kommer i havn! En fridag eller to... Du har vel det før/etter helgearbeid? Lykke til!