23 november, 2009

Svart november

Det e svart november. Havet knuse mot strand
ein forliste drøm fra et sommargrønt land.
Men eg huske endå vakre Mary mcKear
longt vest i Tir n’a Noir.

Va du drøm? Va du te? Va du hud? Va du blo?
Eg kan hørra deg le. Eg kan huska eg lo.

Bakom horisontar
Så forvitra og glir
E du mi,
mi Mary McKear.



Når min rustne kropp går i bakkane tungt
hørr’ eg nåken hviska bakom vintrane ungt:
Kom tebake, venn, ifra kneiper og svir.
Kom igjen te Tir n’a Noir.

Kom te hud. Kom te sinn ifra alt så e grått.
Eg ska stryka ditt kinn, gjørra blikket ditt blått.

For bak horisontar
så forvitra og glir
e eg di,
di Mary McKear.

_______________________________________

Så når kvelden komme og eg stilt går ombord,
og min livbåt blir låra i seks fot med jord,
seil’ eg vest i havet te Mary McKear i
det grønne Tir n’a Noir.

Te drøm og te kinn og ein himmel av trøst
kor allting e sinn og eg hørre di røst:

Horisontar fins’kje.
Alt du tar på forblir,
eg e di ,
di Mary McKear.


_______________________________________
.
Tekst: Kolbein Falkeid
.
Melodi: Øyvind Staveland
_______________________________________
.
Teksten i Falkeids "Tir n'a Noir" handler om en mann som har mistet kona si.
Han savner henne svært.
Han blir gammel og ligger døende, når han er død "seiler" han til Tir n'a noir,
som er himmelen, for å møte sin kone.
.
Sangens Tir n'a Noir refererer til Tír na nÓg, et mytisk land i irsk mytologi.
Tir Na No’g betyr "Landet for evig ungdom",
i den irske mytologien er dette et sted for perfekt lykke.
Noen sier det ligger under sjøen et sted mot vest, andre sier det eksisterer i den parallelle Underverdenen som tilhører den evig vakre Tuatha De Danaan-folket.
_________________________________________
.
Du kan lytte til "Tir n'a Noir" fra "Vamp i full symfoni med Kringkastingsorkesteret" her.
(Vamp med Jan Toft, Vidar Johnsen og Rita Eriksen.)

6 kommentarer:

Tovepia sa...

Nydelig sang til et nydelig bilde!...og snart er noevember over..tida går fort;)
Ha ei god uke og klem;)

Elsa sa...

Takk for at du delte denne sangen med oss. Dette er en av de nydeligste sangene jeg vet om.

Ha en fin uke der inni nabobygda:)

Synnøve. sa...

Takker og bukker for den flotte sangen. Det vil med andre ord si at du er glad i den og. For det er en flott sang. Fikk ett spörsmål hos meg om den kom fra Irland, men det gjör den ikke ser eg. Den er norsk, men handler om Irland kan man si....

Lyttet og til Aalesund allstars.
Du, den er kjempeflott den sangen.
Vi kan leve på cupfinalen lenge vi hihi...

Håper det er bra med deg. At du föler deg mye bedre etter operasjon nå.

Önsker deg ei flott dag uansett vär og vind...

Eg er ei sunn, sunn möring...
Fra Åleby...
Heia Norge, du veit ka det betyr....

Klems Synne.

JULIEK sa...

Elsker den sangen : )

Madame sa...

Det var meget smukt at at læse sangteksten og at se dit dejlige billede, Randi! Jeg kendte ikke den sang.

Birgitta Kjellner sa...

Härligt skön musik och sång!!! <3
Kram från din väninna Birgitta