20 januar, 2010

La lluvia en el Paraíso (Regnvær i Paradis)

Tredje feriedag (mandag 21.12.) kom den første kraftige regnbygen på ettermiddag. Det HØLJET ned! Bygene varer heldigvis ikke mange minuttene på disse trakter, men dråpene er store og tette. Den første regndagen var det kun to kraftige byger. Vi fikk 3 dager på rad med kraftig regn og det er uvanlig i Mogan. Allerede første regndag ser jeg at sjøen blir brun av jord/leire som har fulgt elven ned dalen.
(Klikk for større bilder + pil tilbake til dette innlegget.)
.
Tirsdag 22.12. startet med oppholdsvær, 25 grader og veldig høy luftfuktighet (hele 97%). Litt yr utover dagen, men ikke nevneverdig plagsomt. På ettermiddag kom regnbygene tettere og kraftigere. Solsengene står tomme på den avstengte stranden.
Onsdag 23.12. våknet jeg til gråvær, men det var faktisk oppholdsvær til klokken var 15. Da åpnet Vår Herre kranen igjen! Hva gjør man i "syden" når det regner? Lukker balkongdørene og holder seg innendørs! Med et koselig pyntet hotellrom og godt utvalg i TV-kanaler inntar jeg horisontalen i sofaen.
På grunn av øyenes utforming kommer alt regnet som faller i fjellene ned til havet på et eller annet tidspunkt. Vannet samles i barancoene (elveleiene) og renner til slutt ut til havet. Svært mye vann samles og dette skaper lett oversvømmelser, da det er få barancoer som er forberedt for så mye vann på en gang. Bildene under er tatt på julaften. Det er mange år siden det har vært så mye vann i elveleiet som renner ut ved Playa de Mogan.
(Fotos: Gary Witt)
Det var ikke bare jord og leire som fulgte regnvannet til havet.
Kvister, røtter og alt slags trevirke fløt i havnebassenget.
Havnemannskapet gjorde en kjempejobb under oppryddingen.
Det kan jo skje store skader om båtene får "svineriet" i propellene.
Fergene som kommer fra Arguineguin og Puerto Rico var innstilt.
Det var rolige dager i vår lille by!
De fleste båter lå i havnen til oppryddingen var over.
Men mannskapet på seilbåten under ville til sjøs igjen på selveste julaften.
I sakte fart forlot den havnen, tilsynelatende uten skader.
Julaften startet med litt yr, men i middagstiden kom solen tilbake.
Før lunsj gikk jeg en tur på strandpromenaden.
Her var mannskap i full sving med oppryddingen av stranden.
Død fisk og trevirke måtte fjernes før solhungrige turister igjen kunne innta stranden.
Sjøen slår fortsatt voldsomt mot land og moloen er avsperret.
Heldigvis skinte solen fra omtrent skyfri himmel de resterende 13 dagene av ferien min.
Endelig kunne de som ville "grilles" samles igjen!
Det er tett mellom solsengene, men det ser ut til at mange trives i trengsel.
.
Lokalbefolkningen på Gran Canaria jubler når det kommer en regnbyge. Med "sommer" hele året og med et årsgjennomsnitt på 25 regndager forstår jeg godt at de ønsker seg regn. Det frisker godt opp og de tørrlagte åsene blir langt frodigere. For bøndene på Gran Canaria er regnet en velsignelse. Jeg var på besøk i Pueblo Mogan etter regnværet og aldri har jeg sett dalen grønnere. Sist desember var det uvanlig mye regn, selv de fastboende snakket om dette. Fra takterrassen på hotellet ser jeg mot landsbyen. Jord og leire har fulgt fjellsiden ned mot husene. Ikke rart det blir skittent i trappegaten etter regnværet!.Det ble også gjort store skader enkelte steder på øya. Gjentatt ganger viste Televisión Canaria innslag fra landsbyen Tasarte. Byen ligger oppe i fjellet på vei mot vestkysten fra Mogan og ødeleggelser i Tasarte var store. Du kan se video her.
.
De siste årene har øyene egentlig vært spart for kraftig regn, men 2002-2003 hadde øyene to påfølgende vintere med store nedbørsmengder. Jeg opplevde et fryktelig uvær i desember 2002 og det kan du lese om her.
.
Nå er feriens regnvær omtalt og i kommende innlegg blir det kun "solskinnshistorier". Velkommen tilbake!
.
Klem fra

6 kommentarer:

Tovepia sa...

hei på deg;) sannelig regner det når himmelen først åpner seg der nede. Enda godt de siste dagene ble sollige for ferieturistene;)
Dette skal jeg også gjøre en gang, ta jula i sydlige strøk, høres så herlig ut!
Ha en super onsdag og klem fra meg;)

Rune Eide sa...

Det virker litt underlig for folk her opp som sliter med snø i store mengder å se problemer med regn, men akkurat nå ser du for at naturen skaper problemer for noen og enhver.

Det blir nok "vanlig" seng for oss en stund!

Camilla (Rantis) sa...

Jadu, fick jag välja så skulle jag också bara se på vintern genom bilder...
den dagen jag tog mitt fotot var det -25 grader!!
usch....
Nä, vill tillbaka till värmen jag med....

Skickar dina foton till din jobb-mail i morgon....

Sov så gott... så hörs vi!

Anne sa...

Utrolig arti å se bilder ja, og ikke minst høre hvordan du har hatt det Randi.

Hva naturen og dens krefter kan gjøre på denne kloden, ja det ser vi virkelig disse dager du. Ikke til å tro og helt ubeskrivelige tilstander, huff og huff

Selv befinner jeg meg i en litt anen verden hver eneste kveld... er i Cannes vet du, blant de mektig inen filmen, go da vet du sikkert hvilken bok jeg leser...

Kveldssklem

Torilpia sa...

Jeg blir alltid så fasinert av slike historier og bilder. Regn eller vann generelt kan være så ødeleggende .. huff ..

Men det var bra at du hadde en fin ferie resten av dagene!

Ha ei fortsatt fin uke!

Ellens hobby sa...

Da har jeg fulgt deg her og! Koseligt!