01 juli, 2010

Dagstur til fødebyen Ålesund

Man skal kombinere det nyttige med litt fornøyelser, ikke sant?
Har vært hos tannspesialisten i Ålesund i dag.
I et aldeles nydelig sommervær!
Ruslet selvfølgelig rundt i min kjære fødeby.
Mitt lille Ixus kamera følger meg overalt, så det ble litt fotografering.
Her er jeg på sørsiden av byen.
Fortsatt mye snø i Sunnmørsalpene.
Ved Storneskaia ligger cruiseskipet "Aurora".
(Klikk for større bilder.)
TIMEkspressen tar meg tur/retur og i dag var det ekstra godt å bli fraktet hjem.
Bedøvelse, smertestillende og penicillin sløver dama!
Hver gang jeg går til Rutebilstasjonen blir jeg vemodig.
Har IKKE lyst å reise fra Ålesund!
I dag ble hjemreisen utsatt til kl 17:00.
Litt fotografering på bussturen som tar ca 1 time.
Som dere ser fylles naturen opp med traktoregg igjen.
Husker dere "Der ingen skulle tru" fra Røneset i Sykkylven?
Ungkaren Severin Rønes ble rene kjendisen etter programmet.
Gården hans ligger midt i det største bildet.
De tre bildene i bunnen er fra Ørskogfjellet, hvor E39 og E136 går.
Frodig landskap, mange hytter og et skitrekk som hviler i sommersola.
Så er vi over på Romsdalssiden.
Øverst i venstre hjørne er "baksiden" av fjellene i Tomrefjord.
Bratte og rasutsatte fjellsider i dalen nedover til Vestnes.
Nederst i venstre hjørne skuer vi over Romsdalsfjorden til Molde.
Det største bildet viser Tomrefjord.
Solen skinner fortsatt på store deler av bygda,
mens jeg reiser hjem til "skyggeland".
webkamera i kveld ser jeg at cruiseskipet fortsatt ligger ved kai.
Har funnet følgende opplysninger om "AURORA":
Country of registry: Bermuda
Port of registry: Hamilton
Entered service: April 2000
Named by: HRH The Princess Royal
Gross Tonnage: 76,000
Length overall: 270m (886ft)
Breadth: 32.2m (105ft)
Draught: 8.4m (27ft)
Service speed: 24 knots
Crew: 850
Regular passenger capacity: 1870
Maximum passenger capacity: 1950
Passenger decks: 10
Passenger cabins: 935
Kveldsbilde av byen MIN.
Utsikt fra Fjellstua på byfjellet Aksla.
Det blir flere bilder fra Ålesund i et nytt blogginnlegg.
Jeg var bl.a. i BYPARKEN og vil vise dere litt derfra.
En herlig perle i sentrum av Ålesund.

3 kommentarer:

Anne sa...

Har jo selv vært i den vakre byen din og sett hvor vakker den er Randi, og i sol er det sikkert enda flotteren enn når vi var der i høst. Kommer i alle fall aldri til glemme den klippfisken jeg spiste på en reataurant på bryggekanten der.

håper det gikk greit hos tannlegen da, det værste er jo uansett regningen spør du meg, for jammen ta er det dyrt når noe skla gjøres i munnen. Etter sommeren er det nok min tur, og misstenker at jeg burde hatt en krone. En tann er så sunnplombert av en pakistansk tannlege at det er en gru. men det var jo litt sånn før, store hul skulle borres og fylles til randen med amalgan.

Godvær på mine trakter nå heldigvis, ja ja en dag da..., håper bare det varer.

Klæm t dæ

Anne Britt sa...

Ålesund er en flott og stilig by. Skjønner godt at du lengter dit i blant...

Synnøve. sa...

Tusen hjertligt takk for den herlige turen i verldens vakkreste by. Ålesund.
Lengter oppover så det gjör vondt i brystet. Men det blir nok en tur i löpet av sommeren og hösten. Bare vi får nye bilen så....

Her skjin sola og det er sommer.
Håper det er bra med deg og.
Solklemmer fra Synnöve, mitt i bloggpausen.