24 september, 2010

Estación de tren Ca’n Mayol - Sóller

Jeg har fortsatt mye å vise dere fra sommerferien i  Sóller.
Etter togturen fra Palma til Sóller trengte jeg en pause.
Nå tar vi et stopp på Estación de tren Ca’n Mayol, stasjonsbygningen i Sóller.
På bildet under ankommer trikken fra Puerto de Sóller til stasjonsområdet.

Estación de tren Ca’n Mayol er en gammel festning fra 1606.
Her er et gammelt bilde jeg har funnet på internett.
 
Siden 1912 har det vært togforbindelse med Palma og siden 1913 har trikken gått til Puerto de Soller.
Siden 1912 har dette vært stasjonsbygning.
 
Bygningen ble renovert for noen år siden.
I hovedetasjen er det en koselig kafé.

I 1988 ble stiftelsen “Fundación de la SA Ferrocarril de Sóller” grunnlagt,
Denne stiftelsen gir midler til bl.a. kunst i Sóller.
Stiftelsen har også pusset opp den vakre stasjonsbygningen.

Nå vil jeg vise dere noen kunstverk som befinner seg utenfor stasjonsbygningen.
Man kan mene hva man vil om moderne kunst,
men oppmerksomhet får den i alle fall.

Tror ikke jeg ville hatt disse kunstverkene i min egen hage.

Sikkert mange som synes at dette er flott.

I murveggen under perrongen finner jeg kunst som tiltaler meg!

Hovedinngangen til den gamle stasjonsbygningen.

Ta en tur inn og se på utstillingen i første etasje i den vakre bygningen.
Kunst av Picasso og Miró.
Jeg har skrevet om interiøret og utstillingen i bygningen tidligere. 
Blogginnlegget finner du her
Flere bilder fra stasjonsområdet finner dere her.
 .
God helg!

17 kommentarer:

Johanne sa...

Dette er bare nydelig.
Det er prima, og prima vare.
Soller er best.

Nå har jeg linka deg på min nye blogg.
Skjønte ikke hvordan før nå.
Hilsen Inger-Johanne

Rune Eide sa...

Nå frister du meg mye. Ute er det stiv kuling og 10 varmegrader. Heldigvis ikke regn...

Tovepia sa...

Kunst er mangfoldig, og her var det noe for enhver smak;)
Ha ei flott helg og klem fra meg;)

Anonym sa...

Takk for titten. Når jeg får lyst på litt ekstraordinære, gode bilder og reisebeskrivelser, tar jeg turen innom her! :-)

Jorun sa...

Hei hei, og takk for kommentar i bloggen min.
Flotte bilder du har lagt ut fra Soller!

Anonym sa...

nei, jeg er nok ikke noe for slik kunst.. for jeg forstår den bare ikke:)) herlige bilder!

må være fantastisk å ha et så gammel teppe:)) de fleste kaster opp gjennom årene og man er heldig om man finner ting fra tidlig 60 tallet..

ha en god helg:)

Jorunn Helene sa...

En sammle-kommentar. :)
Kjære Randi !
Nå er det lenge siden jeg har vært inne hos deg og kommentert, men jeg har nettproblemer, og har allerede blitt kasta ut en gang av nett i dag.
Men nå har jeg stt på herlige bilder hos deg, startet med en tur på museet i castell de bellver, Så spennende med slike, andre kulturer og kunst. mye vakkert å se på. Nå fungerte ikke videoen fra museet hos meg, men jeg har jo dine fine bilder å se på..
-----------------------------------------------
En alldeles nydelig utsikt fra Fengselet i Castell de Bellver. Men tror jeg hadde blitt lei av å sitte å se på den samme utsikten år etter år.. :) Så mye historie det kan være på slike plasser.
Spennende. :)
-------------------------------------------------
Så kom jeg til Centro comercial Porto Pi. :)
Du verden for ett handlesenter, så stort.. Tror jeg hadde gått meg vill og i hvertfall prøvd meg på Bowling. :D
Rent vann på flasker er vel tryggest når man reiser i andre land, har jeg hørt de si..
-----------------------------------------------
Ramon Llull:
En fin statue av en filosof, dikter..i Palma de Malorca....
Vanligvis ville folk gå rett forbi, de blir så vannte ved å se... Men du verden å mye historie det ligger i en statue, om man bare undersøker litt. Ja hva ville en statue tenke, de tankene tok han nok med seg..:)
Takk Randi, her var mye fin historie å lese.
----------------------------------------------
Takk for en herlig reise med toget i/til Soller, Så mye fint å se, og så det koselige toget i teak, tenk å bygge tog i teak.. ?
Den fine stasjonen og DET treet med blomster, er det ett rosetre eller er det Mandelblomstertre.? Vakkert var det. En fornøyelse å følge deg rundt om, flotte bilder og kunst, utsikt og andre lands kultur. Herlig.. Takk.. :)
-------------------------------------------------
Også fikk du nydelige blomster på døra, ingenting er vel så koselig som å få blomsterOveraskelser. Det var snillt gjort av avsender. :)
De er deg forundt, og velfortjent. .
------------------------------------------------
Så fin stasjonsbyggning i Soller. Og cafeer, blomster å statuer, fine bygninger og mye kunst..
Takk kjære du for at du deler allt dette vakkre og koselige reiseskildringene med oss.
Stor Go-Klem fra meg.
og en riktig God Helg.
Hilsen fra Helene.
E.B. vgb. :D

Anonym sa...

Så fina bilder från vår vakckra lilla stad.
Ha en skön helg du också, Randi.
Det är inte ofta jag går den vägen, konsten där lockar inte. Utom kvinnan som ju är värd att betrakta....

Anne Britt sa...

Kunst er så forskjellig. Selv kan jeg godt like det som er moderne, men ikke foran en vakker gammel bygning som her. Det må stå litt i stil, synest jeg. Takk for meldingen på bloggen, hvis du går inn der en gang til, kan du lese svaret.

Anne sa...

Bare den bygingen er jo et kunstverk i seg selv Randi, bygges lite med slike detaljer i dag desverre, blir for dyrt og tar for lang tid, men i sydligere strøk ja der finner vi det heldigvis, vakkert vakkert.

En får lystt til å ile nedover å ta noe leskende å drikke på den utrerestauranten vettu, bare nyte livet og se på folket.

Anneklem til deg en tidlig søndag morgen

Annelie sa...

Näe, den där konsten kan jag också vara utan faktiskt, men byggnaden var otroligt vacker!

Donald sa...

Næh hvor er der smukt! Jeg kan især godt lide billederne med sporvognene :-) Jeg kunne godt tænke mig at være der en sommerdag.

Anette sa...

Hvor er der ærgerligt at vi ikke nåede at se udstillingen - vi må afsted igen :P Flot indlæg :)

Vilt og vakkert sa...

Heisann!


Om noen dsger er jeg der, så jeg trenger ikke synge eia var jeg der....
Har du noen gode spisesteder å anbefale? Du har sikkert nevnt noen , men du vet,og som jeg sa til elevene, lær nå, når dere blir så gammel som meg, tar det mye lenger tid for lærdommen fester seg!
Skal uansett ta en kopp kaffe og studere kunsten rundt stasjonsbygningen, takk for innlegget, Randi ;:OD) Skal prøve å skrive ut sidene dine i morra..

BirtH sa...

Du er gode til å dele reiseopplevelser med oss andre! Takk!

Jeg ble overrasket over å høre at du har 8 mil til nærmeste ferskfiskbutikk. Det høres trasig ut, men jeg er jo oppvokst med fisk til middag fem dager i uka. :)

Ha en fin dag!

Synnøve. sa...

Hej Randi.
Nyter dine bilder fra den vakkre öya Mallorca.
Det er flott öy med mye for en hver smak.
Dokk må eg si meg enig at den kunsten der, ikke var noe for meg. Liker den damen bedre du hadde bilde på.

Vi har nå pratet og pratet og det blir nok en tur til Mallorca når vi tar laust på tur igjen. Får se når....

Flott bukett med blomster du fikk levert og.
Slikt blir man alltid glad av.

Nå får du kose deg denne flotte tirsdagsettermiddgen.
Klems Synnöve.

Rune Eide sa...

En tur dit nå hadde vært akkurat passelig - men PRØV å få plass i skolens høstferie...

For ikke å snakke om prisen.

Takk for at du deler med oss!