26 mars, 2013

Motorveien til Mogán

Dette skrev jeg 18.november 2011:
En liten oppdatering når det gjelder den nye motorveien til Puerto de Mogán. Bildene under fikk jeg fra en fastboende venn den 17.11.11.


Billig blir ikke motorveien. Prosjektet er beregnet til å koste € 111.710.414  (klikk for mer info) 


Jeg ser store forandringer. Arbeidet skrider fram. Du kan sammenligne med bilder fra august 2011.


 Elveleiet som går gjennom Mogándalen sikres med solide natursteinsmurer.

Motorveien mellom Taurodalen og Mogándalen har beregnet åpning i oktober 2012. Deler av motorveien, mellom Tauritodalen og Mogán, åpnes muligens tidligere. Det viser seg at fjellsiden over Playa de Mogán er livsfarlig.  Store sprekker i fjellsiden kan føre til ras på kystveien. For de som ikke er kjent, kan jeg fortelle at veien går midt oppe i fjellsiden. Du ser den som en stripe på bildet under.

Kystveien er spektakulær og jeg har alltid likt å kjøre denne strekningen. Men jeg vet også at det er mange som helst vil slippe unna denne svingen.  Hva lettere adkomst til Puerto de Mogán vil gjøre med utviklingen og atmosfæren der, gjenstår å se. Selv er jeg skeptisk og redd for store utbygginger som kanskje vil ødelegge mitt lille paradis.

Oppdatering 29.11.12:   
Motorveien fra Taurodalen til Mogán skulle etter opprinnelig plan åpnes i oktober 2012. Dessverre gikk det ikke som planlagt. Fra en som bor i Mogán har jeg fått vite at den offisielle åpningsdato er 18.02.13.  Canariajournalen skrev den 17.november at den nye motorveien skal åpnes i mars 2013.  Hvem som har rett, gjenstår å se! En ting er sikkert; denne strekningen med motorvei er etterlengtet. Det er mange som ikke liker kystveien.

Oppdatering Januar 2013:
Canariajournalen skriver at motorveien åpner 16.mars 2013.


Oppdatering 26.mars 2013:

ENDELIG er motorveien åpen!  Høytidelig og offisiell åpning av 6,7 km lange strekningen skjedde i går formiddag; den 25.mars 2013. Med den nye motorveistrekningen vil det ta kun 30 minutter å kjøre til flyplassen og 45 minutter til Las Palmas fra Puerto de Mogán.

Ana Pastor (minister for utvikling og infrastruktur) og tidligere president for provinsen Las Palmas, José Manuel Soria López sto for åpningen sammen med den nåværende provinspresidenten Paulino Rivero. Soria har siden desember 2011 vært minister for industri, energi og turisme i regjeringen. En stor gruppe brannmenn protesterte mot regjeringens økonomipolitikk. Bannere var påskrevet "Flere kutt til politikere og bankfolk".

Mange forundret seg over at veien ble stengt igjen like etter åpningen kl 11:00. Det viste seg at økonomisk uenighet mellom regjeringen på fastlandet og provinsregjeringen på var årsak til forsinkelsen. Iflg nettavisen La Provincia var det uenighet om hvem som skulle betale de årlige kostnadene til strøm, vedlikehold og overvåking av veistrekningen.  Ca kl 21:00 i går kveld var den nye veistrekningen åpen for almenn trafikk.  Og "alle hjerter gleder seg..." 

Bildet under er lånt fra nettavisen til El Pais.


Flere bilder fra åpningen av motorveien fra Taurodalen til Mogándalen kan du se på Canarias7.

Ordføreren i Mogán, Paco Gonzalez, takket for den utholdenhet alle "moganeros" har hatt i alle år. Det har vært en lang slåsskamp for å få de nødvendige forbedringer og bryte ned barrierer som fysisk skiller moganesere fra resten av øya. "Dette er en historisk dag, en drøm om å være nærmere vår hovedstad, resten av øya, flyplassen og turister fra hele verden kan komme for å tilbringe ferien i Mogan", sa ordføreren.  (Kilde mogan.es)


Joda, jeg synes også det er godt at man får sikrere veier. Den usikre kystveien skriver jeg om lenger oppe i dette innlegget. Men hva motorveien vil ha å si for utviklingen i mitt vinterparadis, gjenstår å se. Jeg frykter store utbygginger og skrev for 2 år siden et innlegg om "Noen vil ødelegge mitt paradis..."  Da jeg ferierte i Puerto de Mogán lå tomten for utbygging foreløpig brakk, men jeg er spent på når investorer kommer på banen. Økonomien i Spania tillater ingen store utbygginger, men muligens ser utenlandske investorer dette som gode prosjekt.

Som jeg sier; jeg håper Puerto de Mogán forblir et paradis uten flere utbygginger!


6 kommentarer:

Anne sa...

Å da kan en jo tenke seg hvor mye det koster å bygge veier i vårt land... for her er jo ganske enkelt vel til tross for en del småfjell, he he :-)

Får lyst til å ut på tur igjen jeg, og hadde IKKE! hatt noe imot jul på denne måten, blitt litt vel mye stress og styr her hjemme synes jeg, og det faktisk til tross Randi for at en kanskje gjør mindre og mindre for hvert år.

Her regner det i bøtter og spann, glatte veier pga at gradestokken vipper rundt 0, så planer = fint lite = godt det å :-))

Klem med ønske om god helg til deg.

Anonym sa...

egentlig vanvittig å se en slik utbygging av veier som vi tar for gitt.. vi tenker ikke mye på de som bygget de .. når vi suser avgårde og synes det er for dårlig standard.. eller at det ikke går fort nok å komme seg frem..

skummelt med slik utrasing !! og vi kjenner jo godt slike tilstander her til lands også..

ha en riktig god helg.. her er vi lovet frost.. endelig sier jeg bare.. nå går regnet meg på nervene snart : )

Yvonne sa...

Ja, vi tog ju sjövägen till Mogan när vi var där ;) Slingriga bergsvägar betackar jag mig för! :)

eljos sa...

Nei men fydda, Vi har alltid tatt båt den ene veien - til Puerto Rico eller Arguineguin mend vi har tatt buss TIL Mogan, dette for å sitte på innersiden av veien, men nå må det bli båt begge veier !
Ellers, canarijournalen var et nytt fint bekjentskap. Jeg har brukt canariposten.com mye.
tusen takk for mange opplysninger, selv om noen var litt hmmm skremmende.....

RogMan sa...

Intressant att läsa, vi såg lite av bygget när vi åkte på den stora bilrundturen. Det blir en hödare när det e klart

Melusine sa...

Skal si de har kommet langt med arbeidet på motorveien!
Jeg kjørte drosje fra Patalavaca til Mogan, det var en behagelig og fin tur. Men bussturen til Las Palmas var skrekkelig - sjåføren kjørte som om han hadde stjålet bussen og jeg tenkte flere ganger at vi kom til å velte i svingene!
Blir bra med den nye veien, men jeg håper ikke dette vil føre i negativ retning for Mogan.