27 mars, 2012

Jeg vet så inderlig vel...

...hvor jeg helst vil tilbringe noen ferieuker i sommer.
I min "sommerresidens"; Hotel Marina i Puerto de Sóller på Mallorca.
Det er her jeg er hjemme! 
 Men er det gjennomførbart i år?
Det er VING som har Hotel Marina fra Norge.
Og VING har ikke Mallorca på programmet fra Møre og Romsdal.
Å reise via Oslo er både tidkrevende, stressende og ikke minst fordyrende.
Jeg ser tusenlappene fly...

 Alle de tre nevnte "stressfaktorene" fikk jeg erfare i fjor sommer.
Reisen t/r Gardermoen, overnatting (tidlig flyavgang til Mallorca) og lange køer.
Vet ikke om jeg vil utsette meg for det samme i år.
Vet heller ikke om jeg får råd til alle disse ekstrautgiftene.
Foreløpig er jeg i tenkeboksen...
Apollo har ukentlig flyavgang fra Ålesund til Mallorca denne sommeren.
Og de har flere hoteller i Puerto de Sóller.
Jeg kjenner hotellene som Apollo har på programmet kun fra utsiden.
De rimeligste alternativene er enkeltrom.
Av erfaring vet jeg at dette ikke er de beste rommene.
Selv om jeg tilbringer mesteparten av tiden utendørs,
vil jeg gjerne ha et akseptabelt rom.

Nei, de rimeligste hotellene hos Apollo frister meg ikke!
Forresten; ingen av hotellene er direkte rimelig.
Synes dere jeg er kresen?  Kanskje...
Men jeg har reist så mye at jeg vet hvordan jeg vil bo.

Et alternativ er "kun fly" med Apollo fra Ålesund til Mallorca i sommer.
Sjekk, Randi - sjekk!
FY for en pris! NOK 6.500 for kun fly?

 Norwegian kan heller ikke konkurrere prismessig i juli.

Transfer kommer i tillegg til prisen for fly t/r.
Hotel Marina kan jeg få rom alene fra €59,50.
For 2 uker blir dette rundt NOK 6.000 med halvpensjon.
Dette alternativet benyttet jeg meg av et år tidligere.
Erfarte at det ble dyrere enn pakkereise.
Hmm...  Gruble, gruble...

Jeg har jo lyst til å bo på Hotel Marina denne sommeren også!
I disse omgivelsene senker jeg skuldrene og får pulsen lavere.

Å reise alene på ferie er forholdsvis dyrt.
Enten det gjelder charter, buss- eller båtturer.
Er dere klar over hvor mye man "straffes" med for å reise alene?
For charter koster det i mange tilfeller NOK 4.-6.000 ekstra for 2 uker!
Og ofte mangler enkeltrom balkong/uteplass.
Eller vender ut mot en bakgård, uten utsikt.
Å reise i høysesongen (alle skoleferier) er heller ikke billig.
Med fellesferie på jobb har jeg ikke noe annet alternativ.
Her er eksempler for tilfeldig valgte hotell - 2-uker i juli måned.
Skremmende hvor mye enkeltromstillegget kan bli på!

Hotel Marina er i utgangspunktet et rimelig boalternativ.
Men også VING tar seg godt betalt av de som vil bo alene.
For de enkleste rommene (i anneks - uten AC) blir tillegget NOK 2.860 for 2 uker.

Det er usikkert hvor lenge jeg blir i tenkeboksen før jeg bestemmer meg.

Hva synes forresten dere om pristillegget for de som reiser alene?

6 kommentarer:

Elsa sa...

Jeg synes det er veldig urettferdig med disse tilleggende om en reiser alene. Dette gjelder ikke bare pakkereiser til syden, også hvis en reiser på bussturer må en betale tillegg hvis en reiser alene.
Tror det stopper mange fra å reise på turer da det kan bli veldig dyrt.
Håper du finner ut av tingene så du kommer deg på ferie til sommerparadiset ditt.
Ha en fin uke:-)

Melusine sa...

Jeg synes ikke du er kresen. Du har reist mye, og vet hva du kan forvente i forhold til hotell og reiseselskap.
Ikke minst vet du hvordan du vil ha det og på en ferie skal det være komfortabelt uten at en skal bruke energi på å irritere seg.

Jeg skal forresten også til Mallorca i sommer, en uke sammen med min kjære :)

Melusine sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa...

Så søt du er når du tenker!

Ta fly til Alicante og båt over til øya.
Går båt fra noe nord for Alicante. Drosje dit og bussen fra Palma :-)
Inger Johanne

Unknown sa...

Inger Johanne: Fly til Alicante i sommerferien er ikke noe billigere alternativ. Du kan få billig reise tur, men retur er dyrere. Et alternativ for meg var faktisk 2 uker på Costa Blanca, det er lenge siden sist. De beste tilbudene er i Benidorm og det er en by jeg ikke ønsker å feriere.

Det er Soller som lokker mest, så jeg skal nok finne en ordning. Å reise "ad omveier", som i ditt forslag Alicante, blir forresten nesten alltid dyrere. Hadde jeg hatt nok penger og tid, så hadde dette vært en fin reise. Men jeg er ikke villig til å bruke feriedager til transport. For min del skal det være både enkelt og billig!!!

Wenche sa...

Det er urettferdig det, hvorfor skal det være dyrere å være alene...burde jo være billigere for en som har en økonomi...Vi er to vi da...og vi også regner og regner over økonomien for tiden...vi også vil på tur nemlig...får se hva det blir til...Ha en fine helg ! :0)