13 oktober, 2012

Apollon & Athena

Restene av Sides mest berømte bygning, Apollon tempelet, ligger majestetisk ved havet sammen med ruinene etter Athenes tempel. Jeg hadde et ønske om å være der ved solnedgang. Og det fikk jeg!

Før jeg reiser til en feriedestinasjon, bruker jeg alltid å forberede meg godt. Studerer kart, leser om severdigheter og litt historie. Det gjorde jeg også denne gangen. Leste litt historie om Tyrkia og Side, men ikke nok. Jeg hadde lest meg til at Side hadde mange minner fra hellenistisk og romersk tid. Men jeg visste ikke at det som inntil 1980-årene var en liten fiskerlandsby, var fullspekket av historie.

Etter at jeg kom hjem har jeg lest meg opp på historien til Side. Både i bøker og på internett, ikke minst på Wikipedia. Skulle ønske jeg hadde brukt mere tid på det historiske Side, men det er ikke stort man rekker på 1 ukes ferie. Jeg hadde tross alt reist hit for å hente energi etter lang sykeperiode og avslapping sto øverst på min "to-do-list". Heldigvis fikk jeg i alle fall tatt noen bilder på historisk grunn. Med både sol og måne på himmelen, ble denne stunden magisk.


Den greske guden Apollon (Apollo) fikk bygd templer til sin ære over hele det greske imperiet.
Da templene i Side ble bygget i det 2. århundre e.Kr., hadde hvert tempel 11 søyler på hver side, med seks kolonner på forsiden og baksiden.   Hele området her nede på odden oser av historie.


Her poserer jeg sammen med svigerdatter Nina.


Skal vi ikke prøve å stå ved søylene da?


Jo, vi gjør et forsøk!


Gresk mytologi forteller at Apollon og Athena var bror og søster, eller rettere sagt halvsøsken. Apollon ble født etter en av Zevs mange utroskapshistorier (med Leto) og Athena ble født ut av Zevs panne etter at han hadde svelget Metis som var gravid med sin datter. Athena var Zevs ynglingsdatter. En annen gresk myte forteller at Athena er søster av Zevs og Hera, ikke Zevs datter.

Athena er gudinne for håndverk, kunst og vitenskap. Hun er også krigsgudinne og Athens bygudinne.  
Apollon er guden sang, musikk, lys, sol og kjærlighet. Han er også gud for legekunst og er orakelgud.

I mange av de greske myter er Athena og Apollon naturlige allierte.De var som to uregjerlige barn, irritert på konservatismen og den gledesdrepende holdningen Zevs og Hera (far og stemor) hadde.


 


Keiser Claudius (10 f.Kr.-54) brukte mye penger i Side, blant annet ble teateret og templene til Athena og Apollo bygget.  Under Keier Claudius gjennomgikk imperiet sin største ekspansjon siden Keiser Augustus styre. Han var en ambisiøs byggherre som fikk bygget mange nye veier, akvedukter og kanaler over hele imperiet. Under sin regjeringstid erobret Claudius Pamfylia, Thrakia, Noricum, Lykia og Judea.
 


Begge templene falt trolig i ruiner allerede i det 5. århundre. På den tiden ble en bysantinsk basilika bygget her. Basilikaen dekket mye av de opprinnelige tempeltomtene og de brukte marmor fra ruinene av de romerske templene.  I det 9. eller 10. århundre, ble en kirke også bygget i sentrum av basilikaen.



Det som er igjen av basilikaen ligger fortsatt ved siden av ruinene til disse templene.


Det sies at Kleopatra (Nilens Dronning) og Marcus Antonius (Cæsars høyre hånd) hadde et romantisk stevnemøte her.  De valgte i så fall en vakker plass for sitt stevnemøte!

Julius Cæsar ble i 44 f.kr. drept av Brutus. Dette førte til at Roma ble splittet mellom Marcus Antonius og Keiser Augustus. Kleopatra støttet Marcus Antonius og de ble elskere. Senatet Roma likte ikke dette forholdet. Og da Antonius ga henne Tarsus, Cyrene, Kreta, Kypros og Palestina, ble de rasende. Det endte med at Keiser Augustus erklærte krig mot Kleopatra og de møttes i Adriaterhavet i historiens mest berømte slag; Actium.

De politiske konsekvensene av dette slaget ble enorme. Antonius hadde i praksis like stor hær som Augustus, så seieren kunne like gjerne ha gått andre veien. Da Antonius tapte slaget, deserterte store deler av hæren hans. Han mistet rundt 19 infanterilegioner og 12 000 kavaleri, og reduserte hans mulighet til å utfordre Augustus ytterligere. Til tross for en liten seier ved Alexandria, 30 f.Kr., fortsatte deserteringen fra Antonius' hær og ga han små muligheter til å hamle opp med Augustus.

Etter å ha mistet hæren begikk Marcus Antonius selvmord. Kleopatra prøvde i et desperat førsøk å bringe frem en forhandlingsavtale med Augustus, noe han avviste. Kleopatra fulgte deretter Antonius i graven med et selvmord 30 f.Kr., der hun lot seg selv bli bitt av en giftig slange gjemt i en kurv.

Kort oppsummert resulterte slaget ved Actium i seier til Augustus, at Antonius mistet hele sin armé og Romas erobring av Egypt. Slaget markerer også slutten på den romerske republikk og begynnelsen på keiserdømmet.

Keiser Augustus tilskrev Apollon seieren ved Actium og bygde et praktfullt tempel for ham på Palatinerhøyden i Roma.



Det ligger mye spennende historie blant disse ruinene!


En vakker svigerdatter i en vakker solnedgang.
Her burde også murersønnen ha vært! 
Både dama og murene er jo av interesse...
For å unnskylde sønnen; han liker ikke sol og varme. 
Dessuten må han vel jobbe ekstra for å tjene inn igjen alle timene han brukte på Sinnasnekker'n.



Arkeologer fra Tyrkia har siden 1947 arbeidet på disse områdene i Side
. 

På 1980-tallet ble syd- og sydvestre del av Apollontempelet delvis gjenreist.
En stor scenerigg mellom templet og sjøen skjemmet utsynet ved solnedgang, derfor ble vinklingen litt annerledes enn jeg egentlig ønsket.


Hundre arkeologer fra Anatolian Universitet arbeider nå i 2012 for å bevare og gjenopprette områdene. De vil fortsette arbeidet med Apollontempelet, et tempel for Dionysis, Athenes tempel og basilikaen.



Jeg blir høytidsstemt under disse historiske søylene.


Apollontempelet er Side sitt varemerke og en av de mest fotograferte stedene i tyrkisk turisme.

Kveldsturen til ruinene var høydepunktet i ferien min!

Jeg fant en fantastisk video på YouTube som jeg avslutter dette innlegget med.  
Et quadrocopter tar oss med over det antikke Side
At den flotte filmingen er radiostyrt (FPV) er helt utrolig.
En fantastisk tur i fugleperspektiv!





I denne filmen ser jeg steder jeg ikke rakk å besøke.
Kanskje må jeg tilbake til Side en eller annen gang?


1 kommentar:

Tovepia sa...

Jeg kan godt tenke meg Side igjen, men over helga bestiller jeg på Mogan Valle..kunne tatt hotellet, men ønsker ikke markterrasse, og det kan man plutselig få:)..og sola tar jeg gjerne lengst mulig:)
Ha ei god helg videre, klem fra mæ;)