27 oktober, 2012

Tropiske tilstander

Det var ikke bare klima som var tropisk da vi var i Tyrkia.
Tropiske restauranter fant vi også. Selvfølgelig beliggende på strandpromenaden.
Tropic Bistro og Tropic Steak House ligger side om side i Side.
Restaurantene hører til Hotel Tropic som finnes i VING sitt utvalg.


Tropic Steak House i bygningen lengst unna med 2 etasjer.
Tropic Bistro i den lave bygningen i forgrunnen, med små gulltårn.


Tropic Bistro var vi to ganger og spiste lunsj.


De hadde en bra meny og maten smakte.


En ekstra stjerne til Tropic Bistro; de hadde smarte bestikkposer.
Slike burde være noe for alle utendørs restauranter!


Det var her på Tropic Bistro jeg møtte svigerdatter og hennes familie.
Vi hadde en lang og god søndagslunsj sammen, med fantastisk utsikt.
















Jeg nyter utsikten


 mot øst


og mot vest


Vi hadde fått anbefalt Tropic Steak House, både av VING og bekjente.
Dette er en restaurant hvor mange skandinavere spiser.


Selvfølgelig måtte vi prøve en kveld i solnedgang.  Med utsikt vestover fra restauranten i 2.etg.


Med et enkelt kamera er det ikke så lett å fange solnedgangen, men jeg forsøker i alle fall.


Vi blir ønsket velkommen av en litt arrogant kelner og jeg savnet den tyrkiske gjestfriheten.
Og kelneren var ikke stresset fordi det var travelt i restauranten. Kun bordene med utsikt var i bruk.


Menyene kommer imidlertid raskt på bordet.


På bordet sto en plakat hvor de anbefalte plankestek, men det hadde vi allerede prøvd på Golden Star.
De anbefalte også husets rødvin; kvalitetsvin. Jeg er ingen vinekspert (selv om jeg har fått med meg et kort vinkurs på Hotel Alexandra Loen), men jeg kjenner forskjell på god og dårlig vin. Og den jeg fikk på bordet smakte "pyton". Jeg ble bare nødt til å klage, noe som jeg sjelden gjør på restaurant. Fikk nytt glass og den nye rødvinen kunne til nød drikkes.


Tropic Steak House er det gratis salatbar


Vi bestilte STEAK ROQUEFORT.  Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har spist biff med roquefortsaus. På restauranter i flere land. Alle gangene har jeg fått denne retten servert på klassisk vis; biff dekket med ostesaus. Kraftig kost, men med en kontinental smak uten sidestykke! Her på Tropic Steak House hverken , luktet eller smakte det roquefort. Igjen måtte jeg rope på kelneren.  "Unnskyld, har vi fått feil rett servert?" Neida, vi hadde fått som bestilt. Osten var lagt inne i biffstykket, fortalte kelneren, og jeg gadd ikke diskutere med med ham. Jeg burde løftet opp halve biffen og tatt bilde, men det tenkte jeg ikke på. Slik så imidlertid fatet mitt ut etter et par "tygger".


Dette måltidet for 2 på Tropic Steak House var ikke dyrt, men vi kunne fått bedre mat til samme pris eller billigere på Golden Star. Muligens andre retter kunne smakt bedre på denne restauranten. For meg var i alle fall Roquefort Steak og husets rødvin på Tropic Steak House en stor skuffelse. Slike opplevelser frister ikke til nye besøk!


Før vi forlater restauranten nyter vi litt mer av utsikten og folkelivet på strandpromenaden.


Vi må på toalettet før vi går videre. Og der hang plakaten jeg hadde fryktet i hele ferien og ikke møtte før nest siste kveld. Heldigvis var dette eneste gangen i løpet av ferieuken jeg måtte utføre denne handlingen!


Tropic Steak House ligger fantastisk til og skulle ha gode forutsetninger til å ha fullt belegg på bordene. Har kjøkkenet tapt seg eller er både kelnere og kokken drittlei turister på slutten av sesongen? Eller likte ikke kelneren at jeg klaget på husets rødvin? Skal Tropic Steak House beholde sitt gode rykte, bør de ha god service og god mat så lenge sesongen varer. Også for nye gjester.


Jeg vil i ikke anbefale et besøk på Tropic Steak House, selv om mange andre gjør det. Det var dette med smak og behag.  Lunsj på Tropic Bistro kan derimot anbefales av denne dama!


Ingen kommentarer: