17 november, 2012

Antikk

Nei, det er ikke den antikke bloggdama som skal omtales i dette blogginnlegget!  Det er den antikke delen av Side i Tyrkia jeg vil skrive om.  Rettere sagt; om gamlebyen som ligger på en liten halvøy mellom østre og vestre strand. Jeg har tidligere skrevet om bymur og tempel i Side.


Den naturlige havnen var ideell for små fartøy og den geografiske beliggenheten gjorde Side til en av de viktigste byene og handelsstedene i Pamfylia. Det finnes lite informasjon om Side da byen lå under lydisk og persisk styre, men det faktum at Side stemplet sine egne mynter mens persene styrte viser at byen var et viktig sentrum. Alexander den store tok i 333 f.Kr kontroll over Side uten problemer, og dette ble starten på den greske innflytelsen vi i dag kan se spor etter i Side.

Innbyggerne lot pirater selge slavene de tok på markedet i Side og dette gav byen mye rikdom. Den romerske forfatteren Stratonicus ble en gang spurt om hvem som var de største skurkene i hele verden. Svaret hans var: "I Pamfylia: folket i Faselis. I hele verden: mennene i Side!"

Etterhvert tok romerne kontrollen i området, men Side beholdt sin viktige stilling som handelssenter frem til det 4. århundre da romerrikets fall også markerte begynnelsen på byens tilbakegang.

Her står jeg på den store åpne plassen ved havnen, som en gang var et senter i Pamfylia.


På vei inn til gamlebyen så vi en mix av nytt og gammelt. 
Restaurantene ligger tett i tett og på reden ligger en utfluktsbåt med turister.


Den gamle bydelen består stort sett av gamle hus i ottomansk stil, bygget av stein og med treterrasser hengende på utsiden. Her var også mange nye hus, bygd i gammel stil.


I det gamle sentrum av Side er det livlig både på dagen og om kvelden.
Brosteinsbelagte gater med "turistbutikker" og restauranter på begge sider.


Det tyrkiske flagget vaier overalt.



På et gatehjørne ligger en typisk turistbutikk. 
Med bymur og minaret ser vi at gammelt og nytt møtes.



I parken nede ved havnen satt en eldre herre og pusset sko.
Jeg kunne ikke se noen stol til kundene.
Var dette et spill for galleriet eller leverer folk inn sko for pussing her?
Ikke vet jeg!


Jeg kan tenke meg at de skyggefulle stedene i parken er behagelig når solen er på sitt varmeste.


I havnen var det filminnspilling av et eller annet slag.
Tyrkiske kvinner og menn i fargerike folkedrakter stilte villig opp til fotografering.


Ved havnen fører promenaden oss til Apollontemplet.
Her ligger også restaurantene tett i tett.


Lange skygger ved starten av hovedgaten i gamlebyen.


Vi gikk hovedgaten tilbake til hotellet.
Til tider var det en øvelse i slalåm for å unngå alle selgerne som ville kapre kunder.


Gågater skal vel egentlig være bilfri, men her snirklet bilene seg til og fra i folkemengden.


Jeg hadde likt meg mye bedre i gamlebyen om jeg hadde fått gå i fred for butikk- og restauranteiere.
Men det er bare å innse at dette er en del av kulturen. Selv om jeg blir både stressa og provosert, prøver jeg å takke høflig nei.

Hvordan reagerer du nå selgere blir for pågående?

Ingen kommentarer: