28 februar, 2013

Klubb

Denne bloggposten skal handle om mat, men ikke klubb som ball, komle, kompe etc. Jeg skal skrive om klubb i betydning "sammenslutning av personer med felles interesser og mål" som definisjonen er på Wikipedia. Vår klubb har kun en formålsparagraf; det sosiale! Og klubben vår hadde bursdag i går. I hele 34 år har vi hatt våre klubbkvelder.

Dagen i går ble feiret i Casa Randi og jeg serverte "mousse fra havet". 


Grunnoppskriften har jeg hatt i over 30 år, men justerer ingrediensene alt etter hva jeg har i hus.  Denne gangen laget jeg en stor porsjon til flere former, men grunnoppskriften er slik:

- 3 dl kremfløte piskes stiv
- 1 pk majones
- 1 pk lys aspic (erstatt noe av vannet med fiskekraft)

Fisk (kveite/torsk/laks), reker, grønne erter og hakket sylta agurk blandes i moussen. Krydres etter smak.  Jeg bruker sitronsaft, dill, salt, hvit pepper og ingefær. Massen og kald aspic (litt stiv) blandes sammen med kremen (forsiktig, det gjelder å beholde mest mulig av lufta i kremen).  Fylles i form og settes i kjøleskapet noen timer eller til neste dag. For å få moussen til å løsne, dypp formen i varmt vann et øyeblikk, så er det lett å hvelve den på et fat. Jeg brukte de gamle formene fra Tupperware og da løsnet moussen fra formen uten problem. Før brukte jeg loff til denne moussen, nå sverger jeg til skikkelig grovt brød og det må også mine gjester akseptere.

Drikke?  Mozell, vann og hvitvin.  Denne gangen ble det en J. Baumer Rheingau Riesling fra 2011. Litt for søt etter min smak, men den falt i smak hos gjestene.



Og selvfølgelig måtte vi ha kake til kaffen.  Siden jeg tenker på blodsukkeret, prøvde jeg Steviosa for første gang.  Det ble bringebærkake uten sukker og mel. Frisk og god.


Bunn:
140 gr mandler
2 egg
3 dadler
Mandlene finhakkes sammen med dadlene i kjøkkenmaskinen.  Eggene piskes til de blir luftig og røres deretter inn i mandelblandingen. Stekes på 175 grader i 15 minutt.

Topp:
400 gr bringebær
10 plater gelatin
3 dl kesam
3 dl yoghurt naturell
3 måleskjeer Steviosapulver
1/2 ts vaniljepulver

Oppdatering 10.03.13:  Laget ny kake til helgen.  Denne gangen brukte jeg jordbær og jeg syntes den ble mye bedre. Pyntet med friske jordbær og blåbær.  Suksess!

Kjør bær, kesam, yoghurt, vanilje og Steviosapulver i en blender til jevn røre. Varm opp litt av blandingen i en kjele og tilsett geletinplatene så de løses opp.  Bland alt sammen til en jevn masse og slå over bunnen.  Pyntes med friske bær.

Jeg kaller klubben for "Syklubben Trådløs", men ikke alle medlemmene er like uvirksom. I går kveld var det to som var ivrig med garn og strikkepinner.


Når jeg ser i bloggarkivet, feiret klubben også 30 år hos meg. Jeg holder styr på datoen av en helt spesiell grunn; det er 34 år siden jeg flyttet fra Ålesund til Tomrefjord. Mange emner har stått på "sakslisten" gjennom disse årene og skravla går like bra nå som tidligere.

Sist november hadde vi en helaften i Molde: først på teater og deretter på restaurant.

Er DU med i klubb?


6 kommentarer:

Anita Ness sa...

Detet så deilig ut Randi.:) Kaken må jeg prøve en dag.:)

hobbystua sa...

Dette så deilig ut Randi,og så delikat det var anrettet på fatet. Så denne oppskriften må jeg nok prøve ut en dag.Sjømat er jo smakfullt året rundt:) Må Dere få mange fine klubbkvelder videre:) Klem fra Marianne:)

eljos sa...

Ååå dette så virkelig godt ut, jeg skulle ønske at jeg hadde mer talent for matlaging!! Jeg er ikke med i noen klubb for tiden, jeg har vært med i jazzklubb og reiseklubb, men nå er det stille.....

Anne sa...

He he undret en stund på om du hadde startet matblogg nå ja Randi :-)

Samvær med trivelige folk, ingenting er mer verdifullt enn det faktisk. Og en ser dere trivs i lag (og fyller på med alskens godsaker :-)

God helg til deg snuppa, enn hva dine planer er, men tviler på du kan nyte terasselivet denne helga :-)

Christina Pedersen sa...

Kjære Randi!

Jeg jobber for nettstedet Alleoppskrifter.no der brukerne kan søke gjennom titusener av oppskrifter fra norske mat nettsteder og blogger.

Jeg la merke til at du har et stort antall smakfulle oppskrifter i bloggen din og jeg vil gjerne foreslå deg til å ta en titt på vår Matbloggtoppen her: http://www.alleoppskrifter.no/matbloggtoppen

Hvis du ønsker å legge til din mat- til listen og få resept indeksert på Alleoppskrifter.no, er alt du trenger å gjøre å følge instruksjonene her: http://www.alleoppskrifter.no/ga-med-i-matbloggtoppen

Vårt konsept er allerede live i de andre Skandinaviske landene, samt i Sør- og Sentral-Europa, og vi leverer tusenvis av besøkende til mat bloggerne daglig. Noen av de beste mat bloggerne får 10.000 + besøkende fra oss på en ukentlig basis.

Forhåpentligvis vil din egen mat blogg også være opp i toppen!


Varme hilsen,
Christina
http://www.alleoppskrifter.no/

Unknown sa...

Nåvel... Jeg kan vel ikke kalle bloggen min for matblogg, så tilbudet fra Christina hopper jeg lett over.

Men jeg gir leserne muligheten til å ta en tur innom "alleoppskrifter.no"