17 september, 2013

Gazpacho - frisk tomatsuppe

Gazpacho er en kald suppe og en spansk nasjonalrett med opphav i Andalucia. Den kan lages av ulike råvarer, men gammelt brød, hvitløk, olivenolje, eddik og salt finnes i nesten alle versjoner, og tomat er også tett knyttet til suppen. Andre vanlige ingredienser er paprika, løk, purreløk, chili, agurk og pepper. Gazpacho kan gjerne serveres med brødkrutonger eller annen garnityr. Gazpacho har etter hvert blitt en klassisk sommerrett i Norge.  (Kilde: Wikipedia)

På bildet under har jeg fått servert Gazpacho på Restaurant Agapanto i Puerto de Sóller i sommer.  Suppen ble elegant servert fra flaske og med deilig grovt brød, med aioli (hvitløksmajones), crema atun (kremet tunfisk) og oliven som tilbehør.


Jeg lærte forresten å lage Gazpacho da jeg ferierte i Spania sommeren 2002. Vertinnen Mercedes var opprinnelig fra Andalucia og en tusenkunstner på kjøkkenet. På bildet under lager hun paella, men jeg har lagt hennes oppskrift på Gazpacho til høyre.

Denne oppskriften brukes når det lages kald tomatsuppe i Casa Randi. Har også brukt masse gul, rød og grønn paprika som ingredienser.  Freser alle grønnsakene i steikepannen og har deretter alt i en blender, mens jeg tilsetter iskaldt vann og noen isbiter. Isbitene gjør suppen deilig svalende! Noen bruker brød i suppen, men jeg liker best at suppen toppes med krutonger.


Mercedes snakket kun spansk og dette ble en lærerik språkferie for meg. I 2002 var jeg hos dette paret i nesten 4 uker og det ble snakket stort sett spansk (verten kunne en del norsk). I 2003 ferierte jeg der i 2 uker. Det må vel skrives i minneboken at dette ble mine mest spanske ferier. På bildet under er "spanskundervisningen" godt i gang.


Men det var Gazpacho denne bloggposten skulle handle om! Definitivt en frisk suppe!

Har du smakt denne Gazpacho? Fortell i en kommentar!


Ingen kommentarer: