05 august, 2014

La Caña d'España Marinera

er navnet på favorittrestauranten min på strandpromenaden i Villajoyosa. Ikke noe luksus, men smakfull mat, perfekt vin (etter min smak) og veldig god service. Og hvilken utsikt! Du finner La Caña Marinera når du kommer ned bakken langs bymuren fra sentrum gjennom gamlebyen.

Om du kjører bil til Villajoyosa, er det et stort parkeringshus under strandpromenaden. Jeg har merket av nedkjørselen med en P. Om du kommer med tog, følg den røde streken til strandpromenaden (Google Earth). Du går dit på under på under 10 minutt. Bruker du buss som fremkomstmiddel, så stopper bussen i hovedgaten som snirkler seg gjennom byen.


Du kommer ned til strandpromenaden via bakken som går forbi kirken og den gamle bymuren.


Når du kommer ned på strandpromenaden, ligger restaurantene på rekke og rad. La Caña er den første restauranten til høyre. I det blå huset.


La Caña tar Matteo eller en annen servitør godt i mot deg. Dette er en restaurant med kun uteservering. Sitteplasser varierer alt etter været. I høysesongen har han nok plass til 50.


Matteo (opprinnelig fra Italia) startet denne restauranten i mai 2013. Han har en kelner og en kokk ansatt, begge spanske.  La Caña hadde åpent hver dag fra mai til 23.12. før de tok en velfortjent ferie. Fra 1.februar har det gått for fullt igjen, alle dager fra 10 på formiddagen og så lenge det er kunder. Villajoyosa er en rolig by på kveldene og Matteo stenger aldri senere enn kl 23.


Dette er ingen gourmetrestaurant! Rettene er få og enkle, men du verden så smakfulle. La Caña er spesialister på tapas og der er utvalget godt.

Opprinnelsen for navnet på baren kjenner jeg ikke, men dere har kanskje hørt noen bestille "una caña"? Det er et lite glass øl, rundt 15 til 20 centiliter. Da smaker ølet friskt og dør ikke ut før glasset er tomt. Spanjolene bruker ofte lyst øl til tapas, men jeg drikker heller et glass rosévin eller bare vann.

Marinera er opprinnelig navnet på en dans fra Peru. 


Fersk fisk får restauranten hver eneste dag og Matteo anbefaler gjerne dagens fisk. Jeg er ikke så glad i fisk, men elsker blekksprut. "Chopito" (babyblekksprut) liker jeg best og den som La Caña serverer er noe av det sprøeste jeg har smakt av sorten.


Jeg har spist tapas på La Caña mange ganger, men også smakt kyllingbryst og snitzel. Smakfulle retter, men jeg har ikke tatt bilder. Jeg har ikke tall på alle de gangene jeg bare har tatt en kaffe, et glass vin eller en flaske vann på La Caña. Samt en prat, om de har hatt tid. Eller bare nytt utsikten...




Her har jeg vært med venner mange ganger, noen ganger med "taffelmusikk". Denne mannen med trekkspill (opprinnelig fra Romania) rusler rundt mellom restauranten på strandpromenaden i Villajoyosa ved lunsjtider. Og han kan virkelig spille! Det er en fryd å høre på ham.


Jeg har spist med sambygdinger og kolleger på La Caña og jeg har anbefalt denne restauranten til den som har snakket om ta turen til Villajoyosa. Senest i går besøkte en familie fra Tomrefjord La Caña og sendte meg bilde fra besøket. Alltid koselig når folk koser seg på steder jeg anbefaler!

Jeg anbefaler selvfølgelig tapas, for jeg synes det er viktig at de som ferierer i Spania smaker på den lokale maten. Kjøttkaker kan de spise hjemme! Familien på bildet falt for Villajoyosa, så de vender nok tilbake ved en senere anledning.


Da jeg ferierte i Villajoyosa sommeren 2003, hadde jeg også dette "hjørnet" som stamplass. Spiste både lunsj og middag der flere ganger i løpet av de 2 ukene vi var i byen. Den gang het restauranten Villa del Mar og ble drevet av et ektepar fra Galicia.


La Caña har en Facebookside, men den oppdateres ikke. Derimot ligger det en del bilder på foursquare fra La Caña. Om du vil ringe for å bestille bord finner du nummeret her:



Som dere nok allerede har forstått anbefaler jeg en besøk hos Matteo på La Caña Marinera om Villajoyosa står på kartet i ferien. Kanskje noen av mine lesere allerede har besøkt denne restauranten? Fortell i en kommentar!


5 kommentarer:

Grethe sa...

Ja, her fikk jeg lyst til å spise hvis jeg er i de trakter.
Flott innlegg om sandtåke, det viste jeg lite og ingenting om.
Flott blogg du har :)

Turid sa...

Skjønner godt du trives!
God mat, nydelig utsikt og kjekke folk :) Trenger vi mer ;) Ok, taffelmusikk passer godt inn ;)

Klem fra Turid

Cecilie sa...

Takk for tipset, Randi. Det var veldig hyggelig betjening og god mat på restauranten "din". Vi har veldig lyst å oppleve Villajoyosa en gang til. Har lest mye på bloggen din under spaniaoppholdet vårt og Altea frister veldig. Du har flotte bilder derfra, det får bli neste gang vi reiser til disse trakter!

Anonym sa...

Flotte, inspirerande innlegg og bilde frå turen!!!
MEN kva blir det til med Porto Soller- ei stund sidan sist?

Mvh. ein annan PortoSoller-farar som gjerne vil tilbake fleire gongar. :) ;)

Unknown sa...

Hei du anonyme PortoSoller-farar!

Det blir nok ingen tur til Puerto de Soller i år. Imidlertid ligger mange bilder og venter i arkivet, både fra i fjor og tidligere år. Kommer tid, kommer råd... Jeg satser også på mange blogginnlegg fra Costa Blanca i høst. Reiser dit igjen 15.september. Fastlandet er også fasinerende!