10 desember, 2014

Fine dager

men kjølige kvelder i Palmeland. Det er jo vinter her i Spania også! Temperaturen har vært helt ned i 6 grader. Det er kaldt i hus som ikke er isolert og har flisbelagte gulv. Da er det godt å ha varme tøfler og teppe rundt seg om kveldene.


Min advent ligner lite på tradisjonell norsk advent. I tillegg til appelsiner på bordet, har jeg de på trærne i nærmiljøet. Jeg ser de hver dag når jeg er ute og går.

 Og i leiligheten er det stort forbruk av telys, både inne og ute.

Selv om jeg ikke har store planer for julefeiring, så tror jeg Papá Noel (julenissen) vil like neglene mine om han kommer på besøk.


Dagene er flotte! Og varme. Siden jeg kom tilbake til Albir har det vært mellom 15 og 20 grader på dagtid. Og sol hver eneste dag. Jeg går korte og lange spaserturer hver dag. Stopper og tar en kaffekopp i solveggen.

I forrige uke jeg tok jeg bussen til Benidorm for å møte ei venninne. Vi spiste lunsj på strandpromenaden og kjente at kroppen ble godt oppvarmet i solen. Det var faktisk over 20 grader midt på dagen. Ikke mange soltilbedere på stranden, men noen var det som gikk tur på stranden. Men badevakten var på plass!


Søndag ettermiddag hadde ei venninne og jeg noen hyggelige timer på Restaurant Something Else.
Hollenderen Mat Nuberg sang og en kompis spilte gitar. "Songs We Remember" passet oss midt i blinken. Gamle sanger som vi kunne synge med på; country, Frank Sinatra og ikke minst låter fra The Shadows.


Vi spiste middag (snitzel) og koset oss i flere timer. Det beste av alt; restauranten samler inn penger og donerer til EmausSomething Else har underholdning hver søndag ettermiddag og ser ikke bort fra at vi kommer til å bli stamgjester der.


Gatene er julepyntet, likeså butikker og restauranter. Jeg "rømmer" jo fra alt som har med julen å gjøre og har gjort det i mange år. Norsk julemat har jeg aldri spist i Spania, selv etter "ørten" juleferier i mitt andre hjemland. På Kanariøyene har jeg tilbragt julen totalt 14 ganger og der har jeg hatten egen tradisjon for middag julaften. Mitt beste julemåltidet var dog i Puerto de Mogan julaften 2010. Kommer aldri til å glemme denne middagen.

Her i Albirområdet serveres det norsk julemat på mange restauranter, men jeg står over. Pinnekjøtt elsker jeg, men tåler det ikke. Svineribbe liker jeg ikke. Skulle lysten for noe som ligner norsk julemat ta overhånd, finner jeg denne pølsa i frysedisken på super'n 3 minutt unna!


Nå er det rolig i Albir, både i gatene og på restaurantene. Mange har reist til Norge (og andre steder) på juleferie. Jeg blir her fram til 29.januar og skal kose meg!

¡Hasta la vista!


 

2 kommentarer:

Fjellkaren sa...

Hei, og takk for besøk på hyttebloggen min. Tematisk har den svært lite til felles med din, men jeg har likevel fulgt med din blogg i mange år pga vår felles kjærlighet til Spania (slik jeg også skriver i et svar til deg i mitt eget kommentarfelt). Jeg drar til Gran Canaria igjen for ei uke nå til helga. Nærmere bestemt Puerto Rico, som jeg har lest meg til at du er gått lei. ;-) For meg gjør PR fortsatt "nytta" når oppholdet er så kort og hensikten kun er sol, mat og drikke. Kos deg videre i Albir. Jeg var der en tur i 2007, likte meg godt i området.

Unknown sa...

Så klart jeg måtte innom bloggen din, Fjellkaren. Når noen legger meg inn på blogglista, så forstår jeg jo at vedkommende vil følge med det jeg skriver. Ønsker deg god tur til Puerto Rico. Nyt!