18 juni, 2015

Føler meg litt lurt...

og det av betjeningen på et apotek.

I forrige uke jeg var på apoteket for å hente medisin for kolesterolregulering og fikk jeg med en prøvepakke på en frokostblanding som betjeningen ble snakket varmt for. Jeg har i snart 30 år vært veldig opptatt av hva jeg putter i munnen. Når det gjelder mat og drikke, men ikke minst kjemisk fremstilt medisin. Derfor ser jeg stadig etter alternativer til tabletter. Kosthold kan ikke alene regulere FH, så jeg må ta en form for medisin.

Lurer du på hva FH er? Det er arven fra mor; familiær hyperkolesterolemi, som enkelt forklart er forhøyet kolesterol. FH er genetisk og jeg blir aldri kvitt denne arven. Jeg liker ikke å kalle det en sykdom, for jeg merker jo ikke noe til FH. Medisinsk behandling er nesten alltid nødvendig for å forebygge utviklingen av tette blodårer. Selv om jeg ikke liker å ta disse tablettene, er det ingen vei utenom med FH. Testet ut dette selv i vinter og kuttet ut tabletter i 4 uker. Jeg var i Spania og levde stort sett på Middelhavskost. Hva skjedde? Kolesterolen steg til verdier jeg ikke har hatt på 20 år da jeg tok nye blodprøver. Fastlegen innkalte meg til samtale, men det var unødvendig. Jeg sa jeg skulle få ned verdiene til neste prøvetaking. Og riktig nok; etter 2 mnd med tabletter var kolesterolverdiene på normalnivå igjen! Jeg vet at det er diskusjoner rundt medisinering av FH-pasienter, men jeg velger likevel å fortsette med tablettene. For 25 år siden vurderte jeg bivirkningene og fant ut at jeg heller ville leve med muskelsmerter enn hjerteproblemer.

I tillegg til min daglige dose medisin, prøver jeg selvfølgelig å få lavere verdier via kostholdet.  Derfor var tipset fra den apotekansatte om betaglukan gull verdt for meg. Havrehjertene smakte godt og jeg var bestemt på å kjøpe en pakke som innholder 28 porsjoner a 25 gram, (3 g kolesterolreduserende betaglukan pr porsjon) og koster kr 249. Jeg stusset litt på prisen, men alle vet jo at helsekost i spesialbutikker og apotek er dyre produkter. 

Samme dag som jeg fikk brosjyren og prøvepakningen på apoteket, leste jeg om Gullbygg fra  i et blad fra Coop.  Jeg kjøpte en pakke lettkokte bygg- og havregryn for å prøve denne.
Denne posen med Gullbygg koster kr 21,20 og inneholder 650 gr. Det gir 13 porsjoner og hver porsjon inneholder 3,1 gr betaglukan.

Jeg har tatt et enkelt regnestykke og det er resultatet her som frustrerer meg!

BETAVIVO   = 8,90 pr porsjon
GULLBYGG = 1,63 pr porsjon

Gullbygg er ikke bare langt billigere, men inneholder også mer betaglukan enn Betavivo.
Forstår du hvorfor denne bloggposten ble "født"? I utgangspunktet var jeg frustrert over at en på apoteket anbefaler noe så dyrt og måtte skrive det av meg! Siden jeg alltid sjekker fakta før jeg publiserer en bloggpost, har jeg lært mye om bygg og betaglukan. Og frustrasjonen har forsvunnet.

Men jeg lurer fortsatt på om de apotekansatte er kjøpt og betalt av produsentene?
Det er i alle fall ingen tvil hvor jeg skal kjøpe min sunne frokost! Coop er jo i tillegg "Litt Mitt"...



Siden jeg har en forsker i familien (se her), besøker jeg en super nettside jevnlig. Siden gir svar på mange spørsmål. Der fant jeg en artikkel fra Nofima (matforskningsinstitutt) som dokumenterer at Coop sitt Gullbygg inneholder mer av kostfiberet betaglukan enn vanlig byggkorn. Supert!

I 2009 hadde jeg et blogginnlegg om boken "Mat, din mirakelmedisin" og selv om internett fungerer bra som oppslagsverk, tar jeg stadig fram den interessante boken.

Når jeg først "snakker" om mat som medisin, anbefaler jeg å lese om betennelsesdempende mat.


1 kommentar:

Elsa sa...

Flott at du skriver om dette. Nå blir det garantert en tur innom Coop for å kjøpe Gullbygg.